Friss Hírek
ÚJ TRENDEK AZ AUTÓIPARBAN
- Részletek
- Kategória: GloboTV hírek
- Készült: 2024. december 02. hétfő, 22:39
- Megjelent: 2024. december 03. kedd, 12:39
- Írta: Konyecsni Erika
- Találatok: 505
Napjainkban egyre gyorsuló sebességgel folyik az autóipar átalakulása. Hogyan és mire készüljenek az ágazatban tevékenykedő vállalatok? – ez egy olyan kérdés, amire nem egyszerű válaszolni. A lehetőségeket, trendeket, azok hatásait Fükő László, a BOKIK égisze alatt működő Észak-magyarországi Autóipari Klaszter elnöke elemezte. Ha lenne egy teljesen egyértelmű, hosszútávú elképzelés, ami jól körvonalazza a következő fél évszázad autóipari jövőképét, talán könnyebb lenne ehhez igazítani a vállalati stratégiákat.
Ezzel szemben úgy tűnik, hogy jelenleg még az útkeresés zajlik. Az egyértelműnek tűnik, hogy a tisztán benzin és dízelüzemű gépjárművek jövője megpecsételődött. A jelenleg elérhető – és az említetteket többé-kevésbé felváltó – tömeggyártásra és felhasználásra érett alternatíva a hibrid és a tisztán elektromos hajtás egyre nagyobb teret hódít.
Fejlesztési irányok
Az elektromos és hibrid autók elterjedése fellendítette az akkumulátorgyártást. Ennek előfeltétele az volt, hogy az iparág képes legyen olyan akkumulátorok előállítására, amelyek legalább részben megtartják a robbanómotorokkal hajtott gépjárművek előnyös tulajdonságait. Itt első sorban a hatótávolság és az újratöltéssel kapcsolatos kérdések a meghatározók. Az, hogy ez az irány válik-e véglegesen egyeduralkodóvá, és ha igen, meddig, szintén nem világos. Számos autógyártó és technológiát fejlesztő cég gondolkodik már most is más alternatívákban. Ezek között rendre szóba kerül a hidrogén, mint alternatív üzemanyag, ami továbbra is a belső égésű motoroknak kedvez, de az üzemanyag cellák használata is erősen foglalkoztatja a szakmát. Mindenesetre hajtás tekintetében intenzív fejlesztés folyik, ami a hardvereket tekintve az elektromos motorokra, az akkumulátorokra és a teljesítményelektronikákra koncentrál. Ezekben a hardverfejlesztésekben elsősorban tőkeerős, nagy fejlesztési kapacitással és tudással rendelkező vállalatok az éllovasok. A beszállítói lánc egyelőre kívülről figyeli ezeket a folyamatokat. Ebben a versenyben a kkv-k nem tudnak részt venni.
Beszállítói kilátások
Amíg a belsőégésű motorok igen nagyszámú, különböző funkciójú alkatrészekből állnak – amelyeket a gyárak túlnyomó részt beszállítóktól vásárolnak –, addig az elektromos autóknál jelentkező lényeges alkatrészszám-csökkenés szűkülő piacot jelent számukra. Egy másik trend, ami a hajtáslánc megváltozásától részben függetlenül, illetve azzal párhuzamosan zajlik, az a vezetést segítő és egyéb funkciók számának ugrásszerű növekedése. Ezek az autók digitális transzformációját eredményezik, hiszen a gépjárművekben egyre nagyobb arányban jelennek meg a szoftverek, mint meghatározó összetevők. Míg korábban – és jelenleg is – dominánsan több vezérlőegység található egy gépjárműben és ezzel párhuzamosan számos processzor és miniszámítógép hálózata alkotja az autó rendszerét, addig a jövő a jelentős számítástechnikai kapacitással rendelkező, központi számítógépek irányába mutat. Mivel az autóipari gyártók úgy tűnik, hogy ezeknek a hardvereknek a gyártását leginkább saját kézben próbálják tartani, így kérdéses az erre a piacra történő belépés lehetősége is. Valószínűsíthető azonban, hogy mind a hajtáslánc elemeinek mind a központi számítógépes hardverek komponenseinek gyártásában adódik majd lehetőség a beszállítók számára. Számottevő potenciál a szoftverek és alkalmazások fejlesztésében mutatkozik. A gépjárművek minél inkább egyfajta gördülő hardverekké válnak, amelyek jelentős számítástechnikai kapacitással bírnak, annál inkább kínálkozik a lehetőség a különböző alkalmazások fejlesztésére. Elképzelhető az az irány is, hogy a hardverek sokfélesége csökken, a standard megoldások irányába mozdul el, és a jármű tulajdonságait jelentős mértékben a hozzá választott szoftvercsomag határozza majd meg. Ezen felül számottevően nőhet a felhő alapú alkalmazások száma is, ami a szórakoztató és kényelmi funkciók terén jelenthet egyedi szoftvermegoldásokat.
A jövő digitalizált
Összefoglalva: a jövő meglehetősen bizonytalan, ugyanakkor sokkal több lehetőséget hordoz magában, mint bármikor az autógyártás története során. A fókuszáltan hardver alapú fejlesztések, majd az elektrifikáció után a szoftverek elterjedése változtathatja meg ismét alapjaiban a trendeket. Hogyan készüljenek az autóipari vállalkozások ezek után a jövőre? Először is fejleszteni kell a tudásbázist. A digitalizáció és a naprakész technológiai tudás alapot adhat arra, hogy a kínálkozó lehetőségeket képesek legyenek megragadni. A tanulásra és felkészülésre kell jelentős mértékben koncentrálni. Mivel az Észak-magyarországi Autóipari Klaszter (NOHAC) tagvállalatait magába foglaló régióban nincs túlságosan erős, a hajtáslánchoz kapcsolódó autóipari infrastruktúra, és hiányzik az erre specializálódott gyártók jelentős tömege is, ezért kisebb annak a veszélye, hogy gazdasági értelemben jelentős törést okozna a technológiai váltás. Az új technológiákat tőkeerős befektetők hozzák majd a régióba. A NOHAC egyik feladata itt az, hogy segítse a kapcsolatteremtést az újonnan betelepülő cégek (TIER1 beszállítók és OEM autógyárak) és a tagvállatok között.
Fotó: Illusztráció