Friss Hírek
KÉSÉSI REKORD! A MÁV IDŐUTAZÓ VONATAI 6,9 ÉVVEL A MÚLTBA VISZNEK BENNÜNKET
- Részletek
- Kategória: GloboTV hírek
- Készült: 2025. február 02. vasárnap, 22:39
- Megjelent: 2025. február 04. kedd, 06:39
- Írta: Konyecsni Erika
- Találatok: 101
A MÁV 2024-es teljesítménye történelmi mélypontra jutott a késések tekintetében, derült ki a vasúttársaság vezérigazgatója, Hegyi Zsolt által szombaton közzétett statisztikákból. A vállalat 6,9 évnyi késést halmozott fel egyetlen év alatt, ami az összes menetidő 3,8 százalékát teszi ki. A teljes menetidő egyébként 95,5 millió perc volt, ami 181 évnek felel meg.
2024-ben a MÁV 1.137.948 vonatot indított, amelyek közül 892.945 járat érkezett kevesebb mint 6 perces késéssel a végállomásra, ami 78,47 százalékos pontosságot jelent. A késések súlyosságát jól mutatja, hogy 569 járat két óránál is többet késett, 3.637 vonat egy-két óra között, 16.326 járat harminc-hatvan perc között, míg 50.879 vonat 16-30 perc közötti késést szedett össze.
További 173.592 járat 6-15 perc közötti késéssel érkezett.
Különösen aggasztó, hogy 67.656 járat, az összes vonat 5,9 százaléka 20 percnél többet késett, ami azért is jelentős, mert ettől az időtartamtól kezdve a MÁV köteles visszatéríteni a jegyár egy részét az utasoknak. Vitézy Dávid közlekedési szakértő rámutatott, hogy az összesített statisztikák elfedik a valós problémákat, mivel a viszonylag pontosan közlekedő budapesti elővárosi vonatok nagy száma javítja az országos összképet, miközben a vidéki járatok utasai ennél jóval rosszabb szolgáltatást tapasztalnak.
Az elmúlt években folyamatos romlás figyelhető meg: míg 2018-ban 4 évnyi összkésést mértek, és ez 2020-ra 3,1 évre csökkent, azóta folyamatosan emelkedik. 2023-ban 5,7 év volt az összkésés, ami 2024-re már 6,9 évre nőtt. A Covid-járvány alatti 2020-as év mutatta a legjobb teljesítményt 1,95 százalékos késési aránnyal, ami 2024-re közel megduplázódott, elérve a 3,8 százalékot.
A vonalak közötti különbségek jelentősek: a legproblémásabb a Székesfehérvár-Szombathely vonal, ahol a járatok mindössze 45,34 százaléka érkezett időben. A Budapest-Győr-Hegyeshalom, a Szabadbattyán-Tapolca és a Cegléd-Kecskemét-Szeged vonalakon is csak 74 százalék körüli volt a pontosság. Valamivel az országos átlag alatt teljesített a Budapest-Székesfehérvár-Nagykanizsa, a Budapest-Miskolc-Nyíregyháza és a Budapest-Szolnok-Debrecen-Záhony vonal, 76-77 százalékos pontossággal.
Az országos összkép azt mutatja, hogy sürgős intézkedésekre van szükség a MÁV teljesítményének javítása érdekében, hogy az utasok megbízhatóbb szolgáltatást vehessenek igénybe.